Ritning lok


Lokomotor Z68


Modell av lokomotor Z 68.

Det har varit ett intressant projekt med många svåra bitar,
som till slut (hoppas jag ) hamnat på rätt plats.

Transmissionen är alltid en svår bit att knäcka, varvtalet på motor måste alltid växlas ned.
Oftast med hjälp av blindaxlar och olika tandremshjul,
som tur är går det att få hjälp av återförsäljare med den delen.

Motorn sitter vinkelrätt mitt i ramen och via två blindaxlar, löper tandremmar till båda hjulaxlarna. Med drivning på dom två axlarna blir den mycket stark och får bra dragförmåga.

Till rambalkar har jag tagit 6 mm konstruktions stål, som är laserskuren för att alla sidor ska bli så lika som möjligt.

Laserskärning är bra, man får fina snitt och raka kanter, men tyvärr inte värdens billigaste metod.
Till dom stora buffertbalkarna har 16 mm aluminium bearbetats.
Till förarhytt och motorkåpa har 2 mm aluminiumplåt används.

Dragkroken är gjuten i Brons med lost wax metoden.

 

 

 

Teknisktdata

 
Axelföld
Motor
Effekt
Varv
Transmission
Växel
Längd ö.b
Höjd
Bredd
B
Fracmo 24Volt
240 w
4300 r/min
Tandremmar
1,26 Swedrive
867 mm
475 mm
396 mm
 
Hjulbas
Drivhjulsdiam
Tjänstevikt
Adh. vikt
Max. axeltryck
Sth
Tillverkningsår
Byggt antal
375 mm
120 mm
100 kg
100 kg
  50 kg
35 km/h skalenligt
1997-2001
3st
 
www.modellbyggen.se
modellbyggen@hotmail.com
© Modellbyggen, Stockholm1999 uppdaterat 2008
Foto: Jan Pihlgren
Kamomillvägen 76
145 74 Norsborg
jan_pihlgren@hotmail.com

 

Hem